Lerend leren in de praktijk

Korte cursusinhoud

  • Leren door opdoen van ervaringen
  • De instructeur als coach
  • De piramide van Bales
  • De modules
  • Het aanleren van een handeling
  • Zelfreflectie
  • Doel-middel-verhaal
  • Creatieve oefeningen voor in de rijles

Geldigheid WRM-bijscholing

Deze bijscholingscursus is geldig voor zowel WRM- als RIS-rijinstructeurs. De bijscholing duurt 1 dag en telt mee voor 2 dagdelen theoretische bijscholing.

WRM-nummer bijscholingscursus

38

Prijs € 120,-

  • Inclusief studiemateriaal
  • Inclusief schrijfblok en pen
  • Inclusief certificaat van deelname
  • Inclusief koffie, thee en water
  • Inclusief lunch
  • Vrijgesteld van BTW
  • Gratis parkeren
  • Exclusief IBKI-bijdrage van € 26,-

Cursusinhoud

In het moderne onderwijs ligt steeds meer nadruk op ervaringsgericht leren, waarbij de leerling actief betrokken wordt bij het leerproces. Onderzoek toont aan dat deze manier van leren effectiever én aangenamer is voor veel leerlingen.

Door deze verandering is de rol van de instructeur veranderd van kennisoverdrager naar coach. De moderne rijinstructeur begeleidt leerlingen in het vinden van hun eigen oplossingen en stimuleert zo zelfstandigheid en bewust rijgedrag — wat leidt tot betere bestuurders en een veiliger verkeer.

Tijdens deze bijscholing behandelen we de principes van coachend lesgeven, de opbouw van de rijopleiding, het doel-middel-verhaal, en het gebruik van zelfreflectie. In de middag werk je in groepen aan creatieve oefeningen waarmee je leert hoe je praktische handelingen op coachende wijze aanleert.

IBKI Leerdoelen 

  • De instructeur kan uitleggen wat ‘mentale overcapaciteit’ inhoudt.
  • De instructeur begrijpt het concept van de ‘zone van de naaste ontwikkeling’.
  • De instructeur kan toetsoefeningen selecteren die aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling van een leerling.
  • De instructeur kan demonstreren hoe toetsoefeningen gebruikt worden om ‘lerend leren’ te stimuleren.
  • De instructeur kan demonstreren hoe toetsoefeningen bijdragen aan de zelfstandigheid van een leerling.
  • De instructeur kan uitleggen hoe ‘lerend leren’ en toetsoefeningen bijdragen aan de mentale overcapaciteit van een leerling.
Contact opnemen
Lerend leren in de praktijk

Lerend leren in de praktijk

  • 27/01/2026
  • Zwolle
  • 24/02/2026
  • Den Bosch
  • 29/05/2026
  • Groningen

Hoogste slagingspercentage van Nederland in 2023 en 2024

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Neem gerust een kijkje op onze website of neem via onderstaande gegevens contact op met Wilko Lenoir.

Wilko Lenoir

Directeur / Eigenaar