Theoretische WRM Bijscholing risicoperceptie voor rijinstructeurs
Korte cursusinhoud
- Wat is risicoperceptie
- Van doceren naar coachen
- Gedrag bij jongeren
- Je eigen risicoperceptie in de praktijk
- De zone naaste ontwikkeling
- Leerling kenmerken en risico's
- Praktisch toepassen van risicoperceptie dmv casussen
Geldigheid WRM bijscholing
Deze bijscholingscursus is geldig voor zowel WRM als RIS rijinstructeurs. De bijscholing duurt 1 dag en telt mee voor 2 dagdelen theoretische bijscholing.
Nummer bijscholingscursus
39
Prijs 105,-
- Inclusief studiemateriaal
- Inclusief schrijfblok en pen
- Inclusief certificaat van deelname
- Inclusief koffie/thee/water
- Inclusief lunch
- Vrijgesteld van BTW
- Gratis parkeren
- Exclusief IBKI bijdrage van €22,-
Cursusinhoud
Beginnende bestuurders zijn relatief vaak betrokken bij verkeersongevallen. Enerzijds komt dit doordat zij nog relatief weinig rijervaring in het verkeer hebben opgedaan. Anderzijds zijn jongeren veel sneller geneigd om hun eigen vaardigheden te overschatten. Om het nog erger te maken zijn jongeren ook nog bereid om meer risico’s te nemen. Deze combinatie zorgt er helaas voor dat jongeren vaak bij een verkeersongeval zijn betrokken. Rijscholen kunnen een zeer waardevolle bijdrage leveren aan de risicoperceptie van jongeren in het verkeer en daarmee het aantal ongevallen, waarbij jongeren betrokken zijn fors verminderen.
In deze bijscholingscursus gaan we dieper in op risicoperceptie en het accepteren van risico’s door jongeren. We analyseren het gedrag van jongeren en bekijken waarom juist deze groep zo gevoelig is voor het nemen van risico’s. De rijinstructeur krijgt hierbij diverse tips en tricks om jongeren bewust te maken van de risico’s in het verkeer. Daarnaast gaan we door middel van verkeersinzichtelijke vragen onze eigen risicoperceptie in kaart brengen.
Aan het eind van de cursus gaan we in groepjes diverse casussen bespreken. Deze casussen zijn levensecht en komen rechtstreeks uit de dagelijkse praktijk van een rijinstructeur.
Leerdoelen bijscholingscursus
- De instructeur kan benoemen en verklaren wat veiligheidsmarges zijn (bron: Leerdoelen voor het rijbewijs B, Vlakveld mei 2000).
- De instructeur kan benoemen en verklaren wat wordt bedoeld met motivatie (bron: Leerdoelen voor het rijbewijs B, Vlakveld mei 2000).
- De instructeur kan benoemen en verklaren wat wordt bedoeld met verantwoordelijkheid (bron: Leerdoelen voor het rijbewijs B, Vlakveld mei 2000).
- De instructeur kan naar aanleiding van praktijkcasussen de verbanden tussen veiligheid, motivatie en verantwoordelijkheid verklaren.
- De instructeur kan verklaren waarom het gekozen instructiegereedschap bijdraagt aan de juiste risicoperceptie van een aankomende bestuurder.
- De instructeur kan uit gegeven mogelijkheden het juiste instructiegereedschap selecteren en zijn keuze verklaren.
- De instructeur kan benoemen en verklaren waarom hij bij een gegeven casus heeft gekozen voor een bepaalde werkvorm.
- De instructeur demonstreert juist gedrag door bij een gegeven casus een juiste keuze te maken betreffende het instructiegereedschap en de werkvorm.
- De instructeur demonstreert juist handelen bij een gegeven casus met als doel het effectief beïnvloeden van risicoperceptie bij een leerling.