Altijd een locatie in de buurt Altijd een locatie in de buurt

Kwalitatief hoogwaardige opleidingen Kwalitatief hoogwaardige opleidingen

Lerend leren in de praktijk

Lerend leren in de praktijk

Theoretische WRM Bijscholing lerend leren voor rijinstructeurs

Korte cursusinhoud

  • Leren door opdoen van ervaringen
  • De instructeur als coach
  • De piramide van Bales
  • De modules
  • Het aanleren van een handeling
  • Zelfreflectie
  • Doel middel verhaal
  • Creatieve oefeningen die je in de rijles met een leerling kunt doen

Geldigheid WRM bijscholing

Deze bijscholingscursus is geldig voor zowel WRM als RIS rijinstructeurs. De bijscholing duurt 1 dag en telt mee voor 2 dagdelen theoretische bijscholing.

 

WRM Nummer bijscholingscursus

38

 

Prijs 105,-

  • Inclusief studiemateriaal
  • Inclusief schrijfblok en pen
  • Inclusief certificaat van deelname
  • Inclusief koffie/thee/water
  • Inclusief lunch
  • Vrijgesteld van BTW
  • Gratis parkeren
  • Exclusief IBKI bijdrage van €20

 

Cursusinhoud

In het moderne onderwijs wordt steeds meer de nadruk gelegd bij leermethoden, waarbij de leerling zelf actief betrokken wordt bij zijn leerproces. Uit vele wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat leerlingen op deze manier veel kennis en vaardigheden op doen. Bovendien vinden veel leerlingen deze leermethoden prettiger dan de hoor lessen die vroeger veel gegeven werden.

Door deze wijziging in het lesgeven is de rol van de leraar en dus ook van de rijinstructeur veranderd. De moderne rijinstructeur zegt in zijn rijlessen veel minder voor. Hij krijgt veel meer de rol van coach. Op deze wijze laat hij zijn leerlingen zelf nadenken, waardoor kandidaten zelfstandig oplossingen voor problemen leren ontdekken. Het voordeel hiervan is dat de leerling zelfstandiger wordt en veel bewuster leert autorijden. Dit leidt tot een hoger rijniveau en zorgt voor een grote verkeersveiligheid nadat de opleiding is afgerond.

In deze cursus behandelen we de principes van het coachen. We bekijken de opbouw en de structuur van de rijopleiding en bespreken de wijze van coachen per leerniveau. Extra aandacht is er voor het doel/middel verhaal en het zelfreflectieformulier. In het middaggedeelte doen we een creatieve oefening, waarbij we groepsgewijs diverse oefeningen uitwerken om een bepaalde handeling aan een leerling te leren.


Leerdoelen bijscholingscursus

  • De instructeur kan beschrijven wat ‘mentale overcapaciteit’ is.
  • De instructeur kan beschrijven wat wordt bedoeld met de ‘zone van de naaste ontwikkeling’.
  • De instructeur kan verklaren welke toetsoefening(en) in een geschetste situatie kunnen worden gebruikt binnen de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ van een leerling. 
  • De instructeur kan demonstreren hoe in een geschetste situatie toetsoefeningen  worden gebruikt om het ‘Lerend leren’ te stimuleren.
  • De instructeur kan demonstreren hoe in een geschetste situatie toetsoefeningen  kunnen worden gebruikt om de zelfstandigheid van een leerling te ontwikkelen.
  • De instructeur kan verklaren hoe door het toepassen van ‘Lerend leren’ en het gebruik  van toetsoefeningen de mentale overcapaciteit van een leerling wordt bevorderd. 

 
 

Cursussen
image-here
Kunnen wij je ergens mee helpen?

Neem gerust een kijkje op onze website of neem via onderstaande gegevens contact op met Wilko Lenoir.

image-here